Maxxis ”New Kid On The Block”

2.9.2016

Ride –lehden artikkeli / Joulukuu 2015 (Käännetty Storm Motor)

”New Kid On The Block”

Maxxiksen Supermaxx ST tarjoaa Sport-Touring kuljettajille uuden hyvän rengasvaihtoehdon. Harvoin on nautinnollista huomata renkaiden olevan vaihtokunnossa. Jatkaako samalla merkillä, vaihtaako uuteen renkaaseen, josta kaverisi vauhkoaa vai kokeillako jotain uutta? Jos olet kyllin rohkea vaihtamaan uuteen merkkiin, ovat pääpelurit (ei erityisessä järjestyksessä) Michelin, Pirelli, Dunlop, Continental Bridgestone ja Avon.

Mutta oletko koskaan harkinnut Maxxista?

Maxxis on ylpeä kertoessaan olevansa suurin rengasvalmistaja, josta et ole koskaan kuullut. Ja jos oletkin, on todennäköistä että tämä johtuu heidän markkina-asemastaan offroad-, skootteri- ja halpisrenkaiden markkinoilla. Maxxis on tehnyt renkaita 1967 vuodesta asti ja tuottavat nykyisellään järisytttävän miljoona rengasta päivässä – polkupyöristä maansiirtokoneisiin.

He ovat juuri lanseeranneet uuden Sport Touring renkaan, Supermaxx St: Tämä on valtava askel Taiwanilaiselle yhtiölle, joka on investoinut uuteen kalustoon ja laitteisiin päästäkseen huipulle perinteisten valmistajien kanssa. Tämä on ottanut viisi vuotta.

Vaikka rengas on valmistettu kaukoidässä, on se suunniteltu ensisijaisesti Eurooppalaisille markkinoille. Kun tuotekehitys oli aloitettu Taiwanissa jatkui sen loppukehitys Hollannissa. Kilpailuveteraani Chris Walkerilla on ollut paljolti näppinsä pelissä renkaan kehityksessä. Jo vuodesta 2012 Walker on saanut merkitsemättömiä runkoja arvioitavakseen – sekä kilpailijoiden että valmistajan omia. Kilpakuljettajan tuominen mukaan rengaskehitykseen voi kuulostaa oudolta, mutta hän pystyi auttamaan Maxxista ymmärtämään rengassuunnittelun urheilullisen elementin, tehden töitä nimenomaan profiilin ja sivujen jäykkyyden kanssa.

Aiemmat renkaat käyttivät Kevlar-vyötä rakenteessaan, joten tämä oli kehityksen lähtökohta. Suorituskyvyssä kuitenkin nousi tie pystyyn, joten koko konsepti unohdettiin. Teräsvyö oli ainoa ratkaisu haluttuun lopputulemaan ja tätä varten jouduttiin hankkimaan uutta valmistuskalustoa. Uusi, pitoa ja kestävyyttä parantava Silikapitoinen seos säännönmukaisemman kuvion kanssa tuo puolestaan renkaaseen ennustettavuutta.

Pääsimme kokeilemaan rengasta useilla pyörillä niin radalla kuin kadullakin. Sports Touring -rengas ei ole kilparengas, mutta miksi et voisi ajaa satunnaisen ratapäivän tavallisella katupyörälläsi? Maxxiksen luottamus uuteen renkaaseen paljastui aiheelliseksi. Supermaxx ST on erinomainen.

Renkaiden testaaminen Espanjalaisella radalla 29 asteen lämmössä (rengaspaineet pudotettuna 31psi:n ja 28psi:n takana) tarjosivat miellyttävän yllätyksen. Testaamiseen liittyi useita pyörämalleja, mukaan lukien Suzukin GSX-R1000, KTM RC8R, Kawasakin ZX-10R sekä Yamahan sporttinen matkapyörä FJR1300 ja Suzukin uusi GSX-S1000F. Etupää tuntui jäykältä, mutta tarkalta ja luottamuksen kasvaessa se antoi minulle luottamusta jarruttaa suorilla yhtä kovaa kuin kilparenkaalla ja melkein yhtä kovaa kaarteissa. Yksi veto oli yli 10 kierrosta 3,5 mailin pituista Ascarin rataa, mutta renkaat eivät näyttäneet merkkejä ylikuumenemisesta tai muista ongelmista.

Takasuoralla on kaksi huolestuttavaa täyden vauhdin kaarretta, mutta pyörästä huolimatta renkaat eivät aiheuttaneet minulle ongelmia – vaan toimivat tarkkuudella ja mukavalla progressiivisella kaarrolla kun rengas kääntyi sivulleen. Tämä on jotain, mistä Chris Walker on erityisen ylpeä – työskenneltyään paljon graduaalisesti kääntyvän profiilin eteen. Tämän pitäisi antaa luottamusta myös märälle kelille, vaikka meillä ei ollut mahdollisuutta sitä testata.

Takapää tuntui aina tekevän mitä siltä odotetaan ja lämpeni aina nopeasti sopivaksi ensimmäisellä kierroksella. Se tuntui kiertyvän hieman voiman alla erityisesti päälle kaarrettaessa, erityisesti siirtyessä puolelta toiselle, mutta ennakoitavalla tavalla - eikä käytös muuttunut kierrosten lisääntyessä. Älä unohda, että kyseessä on lopulta katukäyttöön suunniteltu touring-rengas – 1000-kuutioisen sporttipyörän hallinta radalla kyljellään on jo melkoinen saavutus.

Muutaman ratakierroksen jälkeen sport-touring renkaan voisi odottaa näyttää melkoisen resuiselta ja pinnan nyppyiseltä ja sinertävältä. Nypytys johtuu seoksen ylikuumenemisesta ja sininen kuumien öljyjen tulemisesta pintaan. Supermaxx ST ei näyttänyt merkkejä kummastakaan. Ei edes Walkerin käytyä rankaisemassa niitä muutamalla perusjousituksella varustetulla nakupyörällä (Perusjousitus pistää renkaat kovemmalle). Jopa päivän lopussa renkaat olivat hyvässä kunnossa. Missään renkaassa ei ollut pientä pintakulumaa kummempaa jälkeä.

Paikalla olleet propellihatut selittivät käyttävänsä vähemmän prosessoituja öljyjä seoksessa sekä enemmän silikaa, jotta renkaan lämpötila pysyisi paremmin hallussa ja märkäpito parempana. Ainoa todiste rata-ajosta oli takarenkaan kuvion etureunan pyöristyminen kovista kiihdytyksistä. Tämä vaikuttaisi pitoon märällä, mutta toisaalta kuinka usein kiihdytät kaasu pohjassa märällä tiellä.

Ajoimme myös Rondan alueen vaativilla teillä. Maili mailin jälkeen taivaallisia mutkateitä voi näyttää kivalta, mutta tiet vaativat kunnioitusta, sillä pinnat vaihtuvat yhtäkkiä: tie halkeilee tai häviää kokonaan hiekan alle. Lisäksi on huomioitava pelloilta tielle päätynyt näkymätön oliiviöljy jännitystä lisäämässä. Eri pyörät, joita kokeilin, tuntuivat kaikki vakailta ja tuntuma varmalta niin mutkiin kallistettaessa ja puolelta toiselle vaihdettaessa.. Pystyin jarruttamaan riittävän voimakkaasti noustakseni etupyörän varaan tai saamaan ABS:n hyökkäämään väliin. Eikä kiihdytyksessä tuntunut sutimista.

Olin todella vaikuttunut – Tämä tuo Maxxiksen kärkikamppailuun. Suorittu kokoyhdistelmä 120/70 ZR17 edessä ja 180/55ZR17 maksavat 197£ ja saapuvat varastoon tammikuussa*

Huom. lehtiartikkelin mukaiset tiedot 2015.